CANANG
Canang merupakan sejenis alat muzik dalam keluarga gong yang berukuran kecil. Berperanan sebagai alat 'penanda masa'
(time marker) dalam ensembel paluan tradisional yang terdapat di Kelantan.
Dalam konteks persembahan yang berhubungan dengan teater
tradisional ia disertakan secara berpasangan iaitu canang 'ibu' dan 'anak'.
Manakala dalam ensembel bagi mengiringi tarian istana seperti Tarian Asyik, mengikut amalan semasa, canang digunakan sebanyak empat biji
dilaraskan mengikut sistem diatonik yang mempunyai pic suara yang tepat
(definite pitch).
Lazimnya dalam ensembel paluan Asyik, canang yang bernada
seperti C, D, E dan G mengikut skala Major, digunakan untuk memainkan 'irama
mode' (rythmic mode) yang bersifat minimalism iaitu secara berulang-ulang.
Pada masa kini, dua jenis canang yang sering dihasilkan adalah
yang diperbuat daripada besi dan gangsa.
Canang
juga digunakan bagi menyebar pengistiharan / titah sultan pada zaman dahulu.
Oleh itu ia juga digunakan seperti "Pekara tersebut dicanangnya
kepada semua orang.
GONG
Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong
telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi
mengiringi permainanwayang kulit di Indonesia. Gong
merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam
essemble persembahan muzik gamelan.
Gong
terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap
satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasannya, 1 atau 2
drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik.
Gong telah banyak dijumpai di seluruh semenanjung Indochina dan kepulauan Nusantara ebagai alat utama dalam upacara khas dan
persembahan muzik tradisional.
Di
Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada
1974. Ia dihasilkan sejak 600 BC
atau lebih awal sehingga Abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja
logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan
rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga
hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa, dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini
terjamin berkualiti tinggi kerana cara penbuatannya adalah sukar dan memerlukan
kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia,
terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan
'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada
permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa
pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan
berkeliling kampong-kampong bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi
mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Di
kalangan masyarakat Dayak Sarawak terutama orang Iban, gong yang besar dikenali
sebagai "tawak". Gong yang lebih kecil dan nipis dikenali sebagai
"bebendai" dan yang paling kecil ialah "engkerumong". Gong
bukan sekadar alat muzik tradisional bagi masyarakat Dayak, tetapi mempunyai
fungsi-fungsi tertentu. Gong banyak digunakan dalam upacara-upacara masyarakat
Dayak terutamanya semasa Perayaan Hari Gawai, Majlis Perkahwinan dan juga
semasa kecemasan. Tarian ngajat misalnya menggunakan gong sebagai alat muzik
utama. Pada zaman dahulu gong merupakan harta yang sangat berharga bagi
masayarakat Iban di Sarawak.
SERULING HIDUNG
Sarawak
Kaum Kayan dan Kenyah
memainkan alat seruling hidung yang dikenali sebagai selengut, sangui ataupun
turali. Alat muzik tradisional ini dimainkan dalam ensembel muzik yang termasuk
gong dan gendang, yang mengiringi penceritaan tradisional kaum tersebut. Selengut
lazimnya digunakan sebagai alat muzik solo.
Nguru dari New Zealand
Filipina
Di Filipina pitung ilong (seruling
hidung dalam bahasa Tagalog) atau kalaleng' dimainkan
dengan menggunakan hujung hidung di sebelah kanan atau kiri. Oleh sebab
kalaleng panjang dan mempunyai garis pusat dalaman yang kecil, ia dapat
dimainkan dengan harmonik berlainana; justeru seruling ini dapat dimainkan
dalam lingkungan dua setengahoktaf.
New Zealand
Kaum Maori mengukir nguru daripada
kayu, batang labu, dan gigi ikan paus. Nguru lazimnya dihiaskan dengan
ukiran rumit kerana ia dianggap objek suci. Walaupun nguru digelar seruling
hidung, hanya alat yang kecil dapat dimainkan dengan hidung; alat yang besar
lazimnya dimainkan dengan mulut.
Hawaii
Di Hawaii, seruling hidung
lazim digunakan sebagai alat meminang.S
Alat dibuat daripada sebahagian buluh
dan mempunyai satu lubang untuk nafas dan dua atau tiga lubang untuk not.
Panjang alat dalam lingkaran 10–21 inci (250–530 mm).
Mahupun alat ini merupakan alat
meminang, ia juga digunakan bersama-sama sorakan, lagu, dan tarian hula.
Afrika
1. Serunai
Alat
tiupan dari jenis-jenis ‘serunai’ yang menggunakan pipit dua lapis (double
reed instrument) adalah terdapat di seluruh dunia dan ditakrifkan sebagai
alat ‘shawms’. Ia adalah merujuk kepada jenis-jenis alat tiup secara khusus
yang mempunyai bentuk seperti ‘kun’ pada pipa melodinya iaitu ‘chanter’ dan
menggunakan pipit dua lapis sebagai ‘sounding device’ di India dikenali sebagai
‘Shahnay’, di China dikenali
sebagai ‘Sona’, di Sri Lanka dikenali sebagai ‘Harone’
dan di Thailand dikenali
sebagai ‘Phi-Nai’. Di Malaysiadikenali sebagai ‘Serunai’.
Perkataan ‘Serunai’ berasal dari perkataan ‘Nay’, dalam bahasa Parsi bermaksud
tiup. Di Iraq alat ini dikenali sebagai ‘Zurna’. Malah alat-alat ‘Shawms’ yang
terdapat di Jepun, Korea, ataupun disemua
kawasan Asia
Tenggara adalah
berasal dari keluarga yang sama. Iaitu dari Timur
Tengah. Di Maghribi alat ini dikenali sebagai ‘Ghaita’.
Asal usul
Alat tiup
jenis serunai, dikatakan berasal dari Parsi. Namun
perkembangan awal di Asia Tenggara, adalah dipercayai bermula daripada pengaruh
budaya Hindu, yakni
sebelum kedatangan Islam dirantau ini. Dimana pendita-pendita mereka
dikatakan telah membawa bersama-sama peralatan muzik untuk menjalankan kegiatan
dakwah agama mereka iaitu agama Hindu.
Di
Malaysia terdapat pelbagai jenis serunai yang digunakan dalam ensemble untuk
mengiringgi Teater Wayang
Kulit, Menora, Silat, Tarian Istana dan rakyat serta nobat diraja. Serunai
yang terdapat di Malaysia adalah dicipta oleh tokoh-tokoh tempatan yang
benar-benar mahir dalam bidang berkenaan. Mereka menggunakan cara tradisional
untuk mencipta alat tersebut melalui keupayaan intuitif serta kepandaian yang
sedia ada dalam diri mereka. Sungguh pun terdapat perbezaan-perbezaan kecil
dari segi ukuran dan bentuk serta hiasannya diantara satu sama lain, namun
ianya dicipta berlandaskan kepada prinsip-prinsip akustik yang sama, seperti
kegunaan bahan asas dan juga ditebuk secara selari (parallel – bare) dengan
bentuk luaran. Kaedah ini sering diamalkan bagi pembuatan alat serunai dari
keluarga ‘shawms’ yang terdapat diseluruh dunia.
Bersesuaian
dengan nada muziknya, serunai kebanyakannya mempunyai tujuh lubang petik
sebagai lubang penjarian dan satu lubang petik sebagai lubang ibu jari, sering
juga diungkapkan sebagai ‘lubang jerit’ oleh sebab suaranya yang meninggi itu
dan ada kalanya diungkapkan sebagai ‘lubang penggalak’ iatu menghasilkan
nada-nada hias yang bersifat riang ataupun galak.
Bagi
kebanyakan serunai yang terdapat di Malaysia, di mana pipitnya diperbuat
daripada daun lontar yang sederhana tua. Ini bagi menentukan keutuhannya serta
untuk mendapatkan jenis ‘timbre’ iaitu mutu suara seperti mana yang
dikehendaki. Manakala dalam persembahan ‘Barongan’ yang berkembang dikalangan masyarakat
Jawa di Johor terdapat sejenis alat tiupan yang berpipit
dikenali sebagai ‘Selumprit’. Alat ini berasal dari Tanah Jawa, Indonesia.
Pipitnya diperbuat daripada daun kelapa tua yang telah dikeringkan.
Alat
tersebut mempunyai empat lubang petik untuk menghasilkan melodi yang agak
terhad tonalitinya, jika dibandigkan dengan serunai yang berkembang di Perlis, Kelantan dan
ensemble Silat Kedah.
Dalam ensemble paluan Wayang GedekWayang Gedek yang juga berkembang di Kedah, tedapat
sejenis serunai yang mempunyai enam lubang petik dan tidak mempunyai kecopong.
Serunai ini dikenali sebagai serunai ‘Pemetong’ dan dikatakan berasal dari
Kampuchea dikenali sebagai ‘Seralai’. Jenis serunai seperti ini juga terdapat
dinegara Thailand, dikenali sebagai ‘Pi-Nay’, pipitnya juga diperbuat daripada
dan lontar.
Adapun
jenis-jenis serunai yang terdapat di Malaysia, dicipta tidak mengikut satu
piawaian yang baku. Dengan demikian ‘timbre’ atau air suaranya berbeza-beza
walaupun berkembang dalam disiplin yang sama, seperti yang terdapat dalam
ensemble Wayang
Kulitdi Kelantan;
misalnya. Namun perkara ini tidak pula berlaku pada kebanyakan serunai yang
terdapat dalam ensemble Gendang Silat di Kedah dan juga Terinai di Perlis
dimana sukatan pic suaranya hampir sama dengan sistem pic barat iaitu ‘Western
Tempered Pitch’.
Namun
begitu, secara umumnya alat serunai telah mendukung peranan yang terbanyak
dalam tradisi muzik rakyat dan juga istana di Malaysia, selain daripada
perananya sebagai pembawa melodi dalam genre muzik yang perbagai juga digunakan
bagi tujuan perarakan untuk mengiringgi pembesar-pembesar Negara. Dalam
ensemble nobat diraja, serunai telah mempunyai kedudukan yang tinggi dari segi
statusnya. Ia digandingkan dengan sejenis alat ‘trumpet’ iaitu nafiri yang
memainkan melodi ‘drone’ dalam muzik istiadat seperti pertabalan dan
sebagainya
GAMBUS
Gambus atau qanbūs (Bahasa Arab: القنبوس ialah
sejenis lut (kecapi) berleher pendek yang berasal dari Yemen dan
tersebar ke seluruh semenanjung Arab. Ia berbentuk seperti buah pear yang dibelah
dua dan ia merupakan sejenis alat muzik bertali tradisional di Malaysia. Sachs
berpendapat nama gambus datang dari komuz Turki tetapi ia lebih mirip oud.[1] Terdapat 12 tali (sekarang nylon) yang dipetik menggunakkan plektrum, seperti gitar. Walau bagaimanapun, tidak seperti gitar,
gambus tiada mempunyai fret (bilah penentu ruang nada pada alat tali).
Kepopularannya merudum pada awal abad ke-20 semasa pemerintahan Imam Yahya,
imam mazhab Zaidi dan seorang pemerintah Yemen. Bermula abad ke-21, gambus
diganti oud sebagai
alat pilihan pemain lut Timur Tengah.
Gambus
popular di negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia, Brunei dan Indonesia. Gambus
mencetuskan genrenya tersendiri dan dimainkan dalam tarian Zapin sebuah
tarian tradisional di negara-negara Asia Tenggara Islam. Ia dikenali sebagai gabusi di kepulauan Comoros dan gabbus di Zanzibar.
Gambus
terdapat dalam pelbagai jenis iaitu dari gambus tiga tali sehingga gambus yang
mempunyai 12 tali.
No comments:
Post a Comment